Echipamente DTG de la Brother prin MOZAIK Consulting, cele mai eficiente soluţii DIGITALE
de imprimare pe TEXTILE
Interviu cu László Katona realizat de Virgiliu Hodorogea
Suntem cu domnul László Katona la un “târg noutate” putem spune pentru domeniul imprimărilor digitale pentru că este un târg cu specific de echipamente şi materiale textile, “Textil Technology Show 2018” , un târg care a mai existat în portofoliul ROMEXPO S.A. acum aproximativ 10 ani, dar acum este un târg “NOU” prin prisma faptului că în aceşti 10 ani inclusiv domeniul imprimărilor textile a devenit şi el parţial DIGITAL.
Astfel, “Textil Technology Show” poate să devină un punct de interes de la care unele firme să înceapă să emită aşteptări, iar domnul László Katona poate să ne spună care a fost structura publicului vizitator în cele 3 zile de expoziţie şi care au fost echipamentele pe care compania Mozaik Consulting le-a prezentat la acest eveniment “vechi şi NOU” în acelaşi timp. László Katona: Bună ziua. Îmi pare bine că avem această discuţie aici, la standul nostru de la “Textil technology show”, în cupola Romexpo.
Echipamentele pe care le expune Mozaik Consulting cu ocazia acestui târg sunt specifice personalizării prin imprimare directă a textilelor, mai cunoscută sub denumirea direct-to-garment” (DTG). Segmentul DTG se adresează industriei de personalizare a articolelor vestimentare gata croite, din bumbac sau amestec de bumbac, permite însă o gamă de aplicabilitate mult mai largă. Imprimantele Brother sunt starurile standului Mozaik Consulting, partener oficial al producătorului japonez din 2015.
Virgiliu Hodorogea: Vă rog să ne prezentaţi modelele de imprimante de la Brother pe care le-aţi avut în stand la acest târg, dar şi câteva cuvinte despre presele termice. László Katona: Am expus şi am realizat demonstraţii de imprimare cu două modele de imprimante Brother, una din seria GT 3 - modelul 361, cealaltă fiind Brother GTX, premiată cu titlul de "cea mai bună imprimantă DTG" acordat de EDP în cadrul FESPA 2018 de la Berlin.
Presele plane folosite sunt cu format standard de 40x50 cm, le folosim atât pentru procedeul de pre-tratare a materialui cât şi pentru uscarea finală a imprimeului.
Virgiliu Hodorogea: Care sunt performanţele GTX-ului pe care-l aveţi acum în stand? László Katona: Brother GTX a fost conceput în special pentru realizarea volumelor mai mari de imprimeuri, noul echipament prezintă o creştere considerabilă a performanţei faţă de seria GT-3, concret diferenţele de viteză de printare pot fi chiar şi de 6 ori mai mari.
Virgiliu Hodorogea: Deci avem un echipament lansat în 2017 de 6 ori mai rapid şi despre care spuneaţi la una dintre prezentările făcute vizitatorilor că are în dotare şi culoarea albă.
László Katona: Ambele echipamente sunt configurate cu cerneală albă. Din punctul acesta de vedere nu este neapărat o noutate, însă elementele constructive, componentele esenţiale imprimării(cap printare, zonă de parcare a capului, mentenanţă etc) şi cerneala (atât compoziţia chimică a cernelii, cât şi aspectul cromatic, respectiv durabilitatea imprimeului) sunt considerabil diferite.
Virgiliu Hodorogea: Acum câteva minute, chiar şi în ultima zi de târg, am asistat la demonstraţii interesante pentru viitorii clienţi, care erau încântaţi de noutăţile pe care le vedeau la standul plin al Mozaik Consulting, concomitent cu discuţii pentru evaluarea şi negocierea unor achiziţii concrete de echipamente.
Care vi se pare că este trendul în această direcţie pentru achiziţionarea echipamentelor DTG, ce se caută în acest moment? O configurare completă, adică un echipament cu viteză de imprimare plus prese de pre-tratare şi fixare sau doar un echipament de volum redus pentru o mică afacere? Care cereri au predominat la acest târg?
László Katona: Trendul actual este în favoarea soluţiei complete, inclusiv includerii echipamentului de pre-tratare, cu toate că este un accesoriu; pre-tratarea materialului se poate face şi manual, însă acest echipament ajută foarte mult la creşterea productivităţii datorită reducerii timpilor de realizare, comparativ cu procedeul manual.
Majoritatea clienţilor ştiu acest lucru şi atunci caută să achiziţioneze soluţia completă.
Virgiliu Hodorogea: Să mai subliniem o dată în ce constă soluţia completă, vă rog. László Katona: În ordinea procesului de lucru: echipamentul de pre-tratare, presa termică şi echipamentul de print digital de la Brother. Uscarea finală se poate realiza cu presa termică sau cu alte echipamente accesorii(dulap de uscare, tunel).
Virgiliu Hodorogea: Dumneavoastră recomandaţi aceste 3 echipamente în funcţie de un anumit volum de lucru pe care îl estimează clientul? László Katona: Da, aşa este. Recomandăm atât din punctul de vedere al volumelor pe care le preconizează clientul cât şi din perspectiva specificului fiecărui client, pe ce segment de piaţă se află sau doreşte să acţioneze.
Nu toţi sunt neapărat orientaţi spre segmentul de personalizare de articole vestimentare, tricouri, haine şi aşa mai departe. Sunt şi clienţi care caută spre exemplu personalizarea articolelor complementare unei industrii, şi anume accesoriile: genţi, sacoşe, diverse articole de încălţăminte sau chiar produse de ambalare. Acestea reprezintă un segment deosebit de important şi care generează interes, de ex. ambalajele din textil personalizate cu diferite informaţii sau logo-uri de firmă sunt la mare căutare.
Virgiliu Hodorogea: Acum, pentru că aţi amintit de ambalaje, şi pentru că AMBALAJUL începe să primească o importanţă tot mai mare şi în România: trebuie să amintim că am avut în luna mai un târg de ambalaje aici la Romexpo şi vom avea şi la sfârşitul lunii octombrie - începutul lunii noiembrie tot aici la Romexpo un târg “INDAGRA FOOD” la care participanţii au nevoie de ambalaje!.. motiv pentru care vreau să vă întreb şi despre echipamentele de print UV pe care ştiu că le aveţi în portofoliul MOZAIK Consulting.
Care ar fi ultimele noutăţi în materie de echipamente UV pe care le comercializaţi? László Katona: Portofoliul nostru cuprinde toate echipamentele producătorului japonez Roland DG pe care îl reprezentăm de peste 15 ani în România, iar imprimantele UV ating într-adevăr acest segment de personalizare atât a ambalajelor, cât şi a altor materiale.
Dar revenind la AMBALAJE - noutatea cea mai semnificativă în acest an o reprezintă echipamentele de format mare, ROLAND LEJ-S, care permit personalizarea unor suprafeţe cu lăţimea de 1,6 m şi cu lungimi peste 3 m.
Virgiliu Hodorogea: O astfel de imprimantă poate să se achiziţioneze pe baza programelor de investiţii finanţate din fondurile Uniunii Europene? László Katona: Sigur că da, aceste echipamente pot ajunge la preţuri care depăşesc 80.000 euro net, programele de finantare sunt într-adevăr un ajutor. Din echipamentele vândute de Mozaik până acum în acest an doar unul a fost achiziţionat de client prin investiţie proprie, celelalte prin fonduri structurale.
Virgiliu Hodorogea: Acest lucru cred că este foarte bun - achiziţia directă de către proprietar - pentru că se realizează mult mai rapid. László Katona: Da şi nu. Depinde foarte mult şi de specificul programului de finanţare, dar dacă clientul respectiv are într-adevăr fondurile necesare la dispoziţie, atunci da, merge mult mai repede, sau mai bine zis, cu mai puţină bătaie de cap.
Virgiliu Hodorogea: Eu vă mulţumesc foarte mult pentru interviu şi acum, la final de târg 2018, ce preconizaţi pentru anul viitor, veţi reveni la Romexpo la unul din târgurile din toamna anului 2019, la cel de print care va fi în luna octombrie sau veţi veni la târgul de ambalaje “Indagra - Pack” din noiembrie 2019? Care consideraţi că ar fi mai interesant pentru anul 2019? László Katona: Probabil vom considera ambele variante bune oportunităţi, dar exact la care vom fi prezenţi nu aş putea să vă spun acum. Vom vedea ce va fi anul viitor, probabil vom participa la “Print&Sign”.
Virgiliu Hodorogea: Dintre brandurile pe care le reprezentaţi care credeţi că vor avea variante noi la finele anului 2018? Producătorii ROLAND şi Brother v-au anunţat că vor lansa nouăţi pe final de an 2018? László Katona: Încă nu avem astfel de informaţii din partea niciunui furnizor.
Virgiliu Hodorogea: Deci, practic în acest moment aveţi în portofoliul firmei Mozaik Consulting toate noutăţile prezentate şi lansate de partenerii Dvs. László Katona: Da. Avem instalate atât în showroom-ul din Cluj-Napoca cât şi la clienţi deja echipamente din ultimele serii ale tuturor furnizorilor noştri de echipamente.
Virgiliu Hodorogea: Eu vă mulţumesc foarte mult şi vă doresc vânzări foarte bune pe final de an 2018, dar şi în 2019. László Katona: Mulţumim tare mult.